Odwołanie od uchwały rady wydziału w sprawie odmowy nadania habilitacji

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki[1] stopień doktora habilitowanego nadawany jest w drodze postępowania habilitacyjnego wszczętego na wniosek osoby ubiegającej się o nadanie stopnia. Stopień doktora habilitowanego nadaje: 1) w szkole wyższej - rada wydziału lub rada innej jednostki organizacyjnej szkoły wyższej, 2) w innej jednostce organizacyjnej - rada naukowa(art. 18 pkt 1-2 u.s.n.t.n.). Po przedstawieniu recenzji i zapoznaniu się z autoreferatem członkowie komisji habilitacyjnej w głosowaniu jawnym podejmują uchwałę zawierającą opinię w sprawie nadania lub odmowy nadania stopnia doktora habilitowanego(art. 18 ust. 8 u.s.n.t.n.). Komisja habilitacyjna w terminie 21 dni od dnia otrzymania recenzji przedkłada radzie jednostki organizacyjnej uchwałę zawierającą opinię w sprawie nadania lub odmowy nadania stopnia doktora habilitowanego, wraz z uzasadnieniem i pełną dokumentacją postępowania habilitacyjnego, w tym recenzjami osiągnięć naukowych.

 

 

źródło foto: www.pixabay.com

 

 

Na podstawie tej opinii rada jednostki organizacyjnej, w terminie miesiąca, podejmuje uchwałę o nadaniu lub odmowie nadania stopnia doktora habilitowanego(art. 18 ust. 11 u.s.n.t.n.). Uchwała o nadaniu stopnia doktora habilitowanego staje się prawomocna z chwilą jej podjęcia(art. 19 u.s.n.t.n.). Uchwały o nadaniu lub odmowie nadania stopnia doktora habilitowanego są podejmowane w głosowaniu tajnym i zapadają bezwzględną większością oddanych głosów przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby osób uprawnionych do głosowania(art. 20 ust. 1 u.s.n.t.n.). Osoba ubiegająca się o nadanie stopnia doktora habilitowanego może wnieść od uchwały rady wydziału o nadaniu stopnia doktora habilitowanego, jeżeli jest ona odmowna, odwołanie do Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów, zwanej dalej „Centralną Komisją”, za pośrednictwem właściwej rady wydziału w terminie miesiąca od dnia doręczenia uchwały wraz z uzasadnieniem. Rada wydziału przekazuje odwołanie Centralnej Komisji wraz ze swoją opinią i aktami sprawy w terminie trzech miesięcy od dnia złożenia odwołania. Po rozpatrzeniu odwołania, w terminie nie dłuższym niż sześć miesięcy, Centralna Komisja albo utrzymuje w mocy zaskarżoną uchwałę, albo uchylając ją, przekazuje sprawę do ponownego rozpatrzenia radzie tej samej lub innej jednostki organizacyjnej. W przypadku utrzymania w mocy uchwały osoba ubiegająca się o nadanie stopnia doktora habilitowanego może wystąpić z ponownym wnioskiem o wszczęcie postępowania habilitacyjnego po upływie co najmniej trzech lat. Okres ten może zostać skrócony do 12 miesięcy w przypadku znacznego zwiększenia dorobku naukowego lub artystycznego(art. 21 ust. 1 – 3 u.s. n.t.n.).

 

Charakter prawny postępowania habilitacyjnego

 

Zgodnie z art. 29 ust. 1 u.s.n.t.n. w postępowaniach dotyczących nadania stopnia doktora habilitowanego w zakresie nieuregulowanym w ustawie o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego. Do zaskarżania decyzji wydanych w tych postępowaniach stosuje się przepisy o zaskarżaniu decyzji administracyjnych do sądu administracyjnego.

Z regulacji art. 29 ust. 1 u.s.n.t.n. można wyprowadzić wniosek, że postępowanie habilitacyjne jest postępowaniem administracyjnym. Przy czym w orzecznictwie wskazuje się dosyć jednolicie, że nie jest to klasyczne postępowanie administracyjne. Jak wskazuje się w orzecznictwie: „Postępowanie w sprawach o nadanie stopnia lub tytułu naukowego ma charakter szczególny, który wynika ze specyfiki tego rodzaju postępowań, gdyż cechuje je znaczna odrębność w stosunku do postępowań prowadzonych jedynie na podstawie przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego. Stanowisko to znajduje umocowanie w regulacji zawartej w art. 29 ust. 1 ww. ustawy, w myśl którego to przepisu w postępowaniu o nadanie stopnia lub tytułu naukowego przepisy k.p.a. mają jedynie odpowiednie zastosowanie w zakresie nieuregulowanym w ustawie. Powyższe oznacza, że jeżeli omawiana ustawa zawiera szczególną regulację, to nie ma podstaw do stosowania w tym zakresie przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego”[2]. Postępowanie w sprawach stopni i tytułu naukowego jest postępowaniem administracyjnym prowadzonym na podstawie odpowiednio stosowanych przepisów KPA, z odrębnościami wynikającymi z przepisów procesowych, zamieszczonych w ustawie z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki (Dz. U. Nr 65, poz. 595)[3].

 

Dariusz P. Kała, doktor nauk prawnych

 

"Ogólne przesłanki nadania stopnia doktora habilitowanego" - publikacja naukowa opublikowana w czasopiśmie z listy ministra (40 pkt) Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny 2021 nr 1

 

otwarty dostęp w linku

 

 

z recenzji artykułu:

 

 

"Zdarza mi się to niezwykle rzadko (a w zasadzie pierwszy raz w przypadku polskiego czasopisma), ale w zasadzie nie mam żadnych uwag, ponieważ tekst jest wyśmienicie napisany, świetnie się go czyta, a co najważniejsze: w sposób bardzo klarowny porusza sprawy, które są rzadko poruszane, natomiast interesują bardzo wielu naukowców. Bardzo cenne jest np. poruszenie konsekwencji rezygnacji ustawodawcy z osobnego rozporządzenia z kryteriami oceny dorobku habilitanta"

 

 

ZALECENIA DLA HABILITANTÓW PRZEWIDUJĄCYCH ODMOWĘ NADANIA HABILITACJI I WNIESIENIE ODWOŁANIA.

PLIK DO POBRANIA

ZALECA SIĘ KONTAKT Z KANCELARIĄ PRZED FORMALNYM ODEBRANIE UCHWAŁY O ODMOWIE NA POCZCIE LUB W SEKRETARIACIE, CO SKUTKUJE URUCHOMIENIEM TERMINU NA WNIESIENIE ODWOŁANIA

Materiał wideo na kanale Youtube - tutaj

 

Mamy doświadczenie i sukcesy w prowadzeniu spraw habilitacyjnych

w postaci ostatecznego nadania stopnia doktora habilitowanego

Nie zwlekaj - dzwoń 695 424 678

Zobacz także: Najnowsze orzecznictwo sądów w zakresie odmowy nadania stopnia doktora habilitowanego - tutaj

 

Zobacz referencje dotyczące spraw o nadanie stopnia naukowego i prawa szkolnictwa wyższego - zobacz  tutaj

 

 

Zespół kancelarii posiada publikacje naukowe w renomowanych czasopismach naukowych w tym z listy ministerialnej - zobacz tutaj

Do sporządzenie odwołania w sprawie odmowy nadania stopnia doktora habilitowanego niezbędne są m.in. takie dokumenty jak:

  1. Uchwała Komisji habilitacyjnej w sprawie nadania/odmowy nadania habilitacji
  2. Protokół posiedzenia komisji habilitacyjnej z posiedzenia w sprawie nadania/odmowy nadania habilitacji
  3. Uchwała Rady Wydziału (komitetu naukowego) o odmowie nadania habilitacji
  4. Protokół posiedzenia Rady Wydziału (komitetu naukowego) w sprawie habilitacji

Habilitant powinien samodzielnie wystąpić o te dokumenty, ponieważ rady wydziału (komitety naukowe) z reguły doręczają tylko uchwałę Rady Wydziału (komitetu naukowego). Rada Wydziału (komitet naukowy) ma prawny obowiązek udostępnić habilitantowi powyższe dokumenty.

 

Wzór wniosku o udostępnienie dokumentów - tutaj

 


[1] Tekst jednolity - Dz. U. z 2014 r., poz. 1852 z późn. zm. – dalej jako u.s.n.t.n.

[2] Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 27 stycznia 2012 r., I OSK 2052/11, Legalis nr 466953.

[3] Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 10 kwietnia 2008 r., I OSK 58/08, Legalis nr 119275; Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego siedziba w Warszawie z dnia 14 maja 2009 r., I SA/Wa 184/09, Legalis nr 221174.